آخرین اخبار
کد مطلب: 80948
رييس سازمان غذا و دارو خبر داد:
نصب چراغ راهنمايي روي موادغذايي
تاریخ انتشار : 1393/07/23 16:03:13
نمایش : 1315
رييس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در راستاي برچسب‌گذاري فرآورده‌ها و محوصلات غذايي گفت: درج چراغ راهنماي تغذيه‌اي تا 18 ماه آينده در تمام فرآورده‌هاي غذايي اجباري خواهد شد.

به گزارش سلام لردگان، به نقل از شبکه اطلاع رساني دانا دکتر رسول ديناروند در روز جهاني غذا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، در اين رابطه گفت: ضابطه جديد برچسب‌گذاري فراورده‌هاي غذايي در امر نظارت مردم بسيار کمک‌کننده خواهد بود. به اين ترتيب ميزان شکر، نمک، چربي و اسيد چرب ترانس روي محصولات غذايي براي مردم مشخص خواهد شد. طوري که رنگ قرمز در مورد هر يک از اين عوامل نشان‌دهنده آن است که فرد بايد در مصرف آن فرآورده مراقبت کند. رنگ زرد نشانه هشدار بوده و رنگ سبز هم به معني آن است که اين فرآورده مطلوب بوده و نگراني از بابت مصرف آن وجود ندارد.

 

وي با بيان اينکه سازمان غذا و دارو به عنوان بخش کوچکي از وزارت بهداشت متولي وظايف سنگيني است، اظهار کرد: اين وظيفه سنگين عمدتا وظايف نظارتي را شامل مي‌شود. بخشي از وظايف نظارتي ما متوجه کالاهايي است که صرفا بايد ايمني و سلامت آنها را تضمين کنيم. بخشي متوجه فرآورده‌هايي است که براي پيشگيري از بيماري‌ها مهم هستند؛ بخشي هم مربوط به کالاهايي است که در درمان بيماري‌ها مصرف مي‌شود، اما بخش ديگر مربوط به فرآورده‌هاي غذايي است.

 

 

يک‌چهارم هزينه‌هاي خانوار کشور صرف «غذا» مي‌شود

 

 

رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به ابعاد گسترده غذا در دنيا ادامه داد: تقريبا يک‌چهارم هزينه‌هاي خانوار در کشور صرف غذا مي‌شود. از نظر توليد ناخالص ملي نيز غذا همين سهم را دارد. اگر از نگاه وزارت بهداشت به غذا بنگريم، بعد سلامت آن روشن خواهد شد.

 

ديناروند با اشاره به معضل بيماري‌هاي غيرواگير در دنيا و همچنين در ايران ادامه داد: علت اصلي نظير بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سرطان، ديابت و... عمدتا به شيوه زندگي وابسته است که البته بخش عمده‌اي از آنها به تغذيه مربوط مي‌شود. ثابت شده اگر کشورها تنها حوزه غذا را اصلاح کنند، مي‌توانند 10 سال به عمر مردم‌شان اضافه کنند که اين امر با هيچ اقدام دارويي و درماني ميسر نيست.

 

وي به محدوديت‌هاي منابع در کره زمين جهت توليد غذا اشاره کرد و گفت: بنابراين توليد غذا نيازمند فناوري و استفاده از روش‌هاي نوين است. هرچند که در دنيا نهضت جدي جهت توليد غذاهاي ارگانيک وجود دارد، اما همچنان سهم اين غذاها ناچيز است و حتما به روش‌هاي نوين جهت توليد غذا نياز است. به همين ميزان نيز دستگاه‌هاي نظارتي بايد تجهيز شوند.

 

 

تفاهم‌نامه‌ با معاونت علمي رياست جمهوري براي شناسايي سريع تقلبات و آلاينده‌هاي مواد غذايي

 

 

رييس سازمان غذا و دارو ضمن هشدار نسبت به تقلبات در محصولات غذايي به دنبال پيشرفت‌هاي علمي افزود: روز به روز شاهد روش‌هاي جديد تقلب حاصل از خلاقيت عده‌اي سودجو هستيم. شناسايي اين تقلبات نيز نيازمند خلاقيت است. در اين راستا تفاهم‌نامه‌اي را با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با اعتباري بالغ بر 18 ميليارد تومان امضا کرده‌ايم تا به اين ترتيب روش‌هاي سريع شناسايي تقلبات و آلاينده‌ها را در آزمايشگاه‌هاي مرجع مستقر کنيم. به اين ترتيب با استفاده از تجربيات بين‌المللي نهايتا تا دو، سه سال آينده به توان مناسبي در اين حوزه دست خواهيم يافت.

 

ديناروند در اين باره افزود: متاسفانه توان و بضاعت ما زياد نيست، چراکه دستگاه‌هاي نظارتي مشمول کوچک‌سازي دولت در سال‌هاي اخير شده‌اند، اما ما با وجود اين بضاعت ناچيزمان کارهاي خوبي را انجام داده‌ايم و تا حدودي در انجام وظايفمان موفق بوده‌ايم اما در عين حال نيازمند کمک هستيم. از مجلس انتظار داريم که سازمان غذا و دارو را از نظر اعتبارات و زيرساخت‌هاي قانوني حمايت کند. دستگاه قضايي نيز در زمينه برخورد با متخلفان و متقلبان ما را کمک کند.

 

وي اقدامات انجام شده در سازمان غذا و دارو را مورد اشاره قرار داد و گفت: استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي و مردمي در امر نظارت را آغاز کرده‌ايم. اين موضوع را به صورت جدي دنبال خواهيم کرد، چراکه تنها با امکانات دولتي نمي‌توانيم وظايف سنگين نظارتي را انجام دهيم.

 

 

سلامت‌محوري در تصميم‌گيري‌هاي مسوولان

 

 

رييس سازمان غذا و دارو افزود: سلامت‌محوري در تصميم‌گيري‌ها از ديگر اقداماتي است که آغاز شده است. به اين ترتيب وزارت بهداشت فرآورده‌هاي مفيد و همچنين فرآورده‌هاي مضر سلامت را به مردم معرفي مي‌کند. در اين راستا از روش‌هاي تشويقي نيز استفاده مي‌کنيم. اعطاي لوح تقدير (سيب سلامت) به فرآورده‌هاي مفيد و سودمند از جمله اين روش‌هاي تشويقي است. تاکنون حدود صد فرآورده اين لوح را دريافت کرده‌اند که البته نيازمند گسترش خواهد بود.

 

ديناروند لزوم ايجاد تسهيل براي صنعت و توليد را مورد تاکيد قرار داد و گفت: ما به عنوان دستگاهي که در گلوگاه توليد، فعاليت مي‌کنيم با نگاه تسهيل‌گرانه‌اي اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم اما سخت‌گيري‌ها را به بازار و در سطح عرضه منتقل مي‌کنيم. به طوري که نظارت‌ها تشديد مي‌شود.

 

رييس سازمان غذا و دارو تعاملات بين بخشي را بسيار مهم خواند و گفت: در اين زمينه نيز تا حدود زيادي به موفقيت دست يافته‌ايم، چراکه سازمان غذا و دارو تنها دستگاه نظارت‌کننده بر سلامت و فرآورده‌هاي غذايي نيست. دستگاه‌هاي ديگري هم در اين زمينه حضور دارند. ما نمي‌توانيم با يکديگر تقابل و تضاد داشته باشيم. بايد به يکديگر کمک کنيم. در اين راستا تعاملات خوبي با سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکي و... برقرار شده است و تفاهم‌نامه‌هاي کمک کننده بسيار خوبي هم امضا کرده‌ايم. 

انتهاي پيام
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس